ÍGY LOPTA A SZOMSZÉD AZ ÁRAMOT

Nem mostani a történet, de a múlt hét pénteki napján a “villany” felújításának utolsó mozzanatai közben jutott eszembe, amikor is kimentem a fogyasztásmérőhöz áramtalanítani a panellakást. Lekapcsoltam a kismegszakítót, hogy be tudjam kötni az új hálózatot.

Becsukva magam mögött a bejárati ajtót, az jutott eszembe, hogy mi van, ha menet közben felkapcsolják? Kellemetlen lenne, az biztos, de ennek elkerülésére ma már különböző megoldásokat alkalmazunk. Akkor régebben azonban nem így történt.

Egy szürkés reggelen, ha jól emlékszem már virradt így tavasszal. De nem is az idő a lényeges. Úgy gondoltam, hogy ameddig a kollégám 8:00-ra megérkezik, én nem ülök ott ölbe tett kézzel, hanem előkészülök, és bekötöm az ideiglenes csatlakozást. Ehhez ki kellett mennem a fogyasztásmérőhöz lekapcsolni az ottani kismegszakítót.

Ebben a típusú panelban (1 szint - 6 lakás), a villanyórák a ‘H’ alakú folyosó másik oldalán voltak egy kis fülkében, a mi általunk “birtokba vett” lakás melletti szemétledobó falszomszédjaként. Szóval körbe kellett mennem, s ha jól emlékszem, ráccsal is zárva volt, bár ebben nem vagyok biztos, de nem is lényeges.

Az előszoba világítását ilyen esetben mindig bekapcsolva hagyom (meg félhomály is volt), hogy ez is jelezze, sikeres a lekapcsolás. Megtörtént a “kismegszakítás”, visszamentem. Első döbbenetemre a lámpa még mindig működött. Na, mondom, valamelyik szomszéd most biztosan nem örült.

Pedig hát a tulajdonossal a 0. napi átvételkor meg is néztük, ellenőriztük is, hogy az az óra, az az óra, és így is volt. Na mindegy, de mikor újra a kis fülkében álltam, láttam, hogy minden mérőnél, minden fel van kapcsolva. Újra átnéztem az azonosító számokat és lekapcsoltam a megfelelőt.

Visszatérve a lámpa működése fogadott. Esküszöm, nem tudtam mi történik, de amikor újra a mérőknél voltam, ott megint minden fel volt kapcsolva. Ekkor már sejtettem, hogy nem szellemekkel van dolgom, de ezt még vagy ötször (!) eljátszottuk. Egészen addig, amíg kollégám megérkezett, és odaállítottam, hogy őrködjön.

Egy szó mint száz, kiderült, hogy a mérőhelység melletti lakás tulajdonosa jött ki, és kapcsolt vissza. Ugyanis ő reggel főzte volna a kávéját a főzőlapján, de abból állandóan elment az áram. És a “hibát” nem bent a lakásban, hanem kint a mérőknél találta meg. Így történt, hogy amíg én visszamentem, ő visszakapcsolt.

A bontásnál derült végül ki, hogy a régi tulajdonos az innenső oldali konnektorból “vételezte” az energiát a készülékhez. Mivel a konyhai falszomszéd is egy újabb lakó volt, nem tudott erről, és senkinek sem tűnt fel a turpisság. Ezen oldali vezetékeknek sok idejük már azért nem volt hátra, valószínű kiderült volna hamarosan, hogy bizony az előző tulajdonos a szomszédból lopta az áramot a nagyfogyasztójához.