ILLEGÁLIS PANELBONTÁS ÉS FALKIVÁGÁS

Nagyon nehéz téma a bontás egy panellakásban. Teljesen tökéletes és pontos általános állásfoglalás nem is létezik, mert önmagában a különböző fajtájú és gyártású panelházak különböző hozzáállást igényelnek.

Adott terület, adott paneljának speciális kialakítása szabja meg, hogy mit lehet és mit nem. Ez külön megérne egy írást, hogy mit is kell és érdemes ilyenkor tenni. De most nem erről szeretnék mesélni. Hanem egy érdekes telefonbeszélgetésről.

A fiatalember idős szüleinek lakását újítja fel: új burkolatok, új konyha, festés, és falkivágás. Ez utóbbival kapcsolatban keresett meg előbb e-mailben, majd telefonon. Ezt és ezt a falat szeretné kivágatni, a falvágó kis is vágja, de az a kérdése, hogy derítse ki, hogy hol mennek a kábelek a falakban. Jöttek is a kérdések:

"Ha vannak vezetékek, akkor azokat, ha véletlenül elvágja a fal kivágása közben, össze lehet utána kötözni? Illetve van ott egy kapcsoló is, tehát biztos van ott kábel, a falvágó azt áttenné. Csak hát nem találják felette a kötődobozt. Ki tudna jönni megnézni?"


Kérdeztem gyorsan, hogy teljes elektromos felújítás lesz-e, mert véleményem szerint, ha kiveszik a falat, akkor az nem nagyon jó dolog, hogy “összekötözni”. Mondta, hogy sajnos arra a szüleinek nincs pénze, de hogy mi olyan szimpatikusak voltunk, biztosan meg tudjuk csinálni.

Mondtam neki, hogy köszönjük a dicséretet, de csak teljes felújítást vállalunk, és valószínű ezt a feladatot csak teljes cserével lehet biztonságosan megoldani. (Olyan típusú lakás volt, ahol ezen a szakaszon mentek a szobák és vizesblokk felé a “tyúkbelek”.) Hát sajnos a szüleinek erre nincs pénze, de ha megmondom, hogy hol mennek a vezetékek és hol vannak a kötődobozok, akkor a falvágó majd megcsinálja.

Itt fagytam le, és nem bírtam ki hogy ne kérdezzek: “Ha ennek falnak a kivágásra van 500.000,- Forintjuk, nem fontosabb lenne az elektromos hálózatot rendbe rakni? Pláne úgy, hogy főzőlapot is szeretnének a konyhába!”

- Á, a falkivágás csak 60.000,-! - mondta.
- Micsooooddaaaa? Csak a statikusi engedély 80.000,-. Kivágják 60.000,- Forintért? - rökönyödtem meg.

- Azt mondták nem kell ehhez engedély, kivágják és átkötözik az elektromos kiállásokat is. Sajnos a teljes cserére nincsen pénze a szüleimnek. De nem találják a kötődobozokat. Ki tudna jönni megnézni?

Ezen a ponton elnézést kértem, és elköszöntem. És még legalább 10 percig ültem lefagyva, és bámulva a szemközti 10 emeletes panelház sudár termetét…

#villanyszerelés #villanypéter #panel #panelvillanyszerelés