A FELROBBANT TELEFON AKKUMULÁTOR ÉS A REPÜLŐ ESETE

Emlékeztek még jó pár éve a Samsung Note7 telefonjára? (Ez itt a reklám helye.) Ez volt az az okos kütyü, ami hajlamos volt szétégni, kigyulladni, felrobbanni. Hamarosan vissza is hívták valamennyit, gyártási hiba okán.

Ebből következett a gondolatmenetem, és a halvány emlék, hogy a repülőn valami oknál fogva ezek az akkumulátorok hajlamosak furcsán viselkedni. Nem is lehet csak úgy szállítani őket. A miértek keresése közben a konkrét okokról csak angol nyelvű leírást találtam. Gondoltam: annyi baj legyen.

Az értelmezés megkezdése közben azonban számomra ennél is érdekesebb dolog került elém. ELEKTROMOS REPÜLŐ. Én bevallom eddig még csak nem is hallottam róla, pedig hát villanyszerelőként valószínű az átlagnál több “elektromos” tartalmat fogyasztok.

Ahogy egy kicsit beletúrtam a dolgokba, ez egy egészen régóta kutatott terület, de átütő sikereket eleddig nem igazán értek el. Kisebb léptékben, mint pl. a sportrepülők terén már vannak használatos és biztató eredmények.

Az utasszállítás mindazonáltal egy másik “állatfaj”. Itt a nagyobb tömeg mozgatására alkalmas méretekkel rendelkezni képes motorok és a hozzá kapcsolódó “infrastruktúra” fejlesztése nem kis kihívás. De mint minden más, ez is szépen lassan fejlődik.

Az eddigi legbiztatóbb, vagy pontosítva az egyik olyan projekt, amiről van leírás és frissnek számító hír, az az úgynevezett Eviation Alice nevű repülőgép. Bár már 2017-ben bejelentették, sikeresnek nevezhető tesztjét 2022. szeptemberében tartották.

Ez a gép már alkalmas lehet arra, hogy az utasszállításban hatékony és megtérülő befektetés lehessen. Igaz a gép önmagában még csak 9 utas szállítását tudja megoldani, és hatótávja is csak 400 km (Debrecen-Bécs távolság kb.), de hát valahol el kell kezdeni.

Kíváncsi leszek a hatékonyság növekedésére, és hogy tényleg van-e benne potenciál.

#villanyszerelés #villanypéter #panel #panelvillanyszerelés #teljesítménybővítés