AZ OKOS OTTHON ESETE A BUTA FELHASZNÁLÓVAL

Van pár okos eszköz a tulajdonomban. Elsősorban azokat preferáltam, amik mérni is tudják a fogyasztást. Több okból is foglalkozom ezzel a mérős témával. Elsősorban a panellakásokban adott teljesítmény kimaxolása miatt.

Ez amiatt van, mert van pár olyan panelépület, ahol a teljesítménybővítés egy adott szint felett vagy olyan költségekkel járna, vagy olyan “rombolással”, amit saját hatáskörben megfizetni vagy megtenni nem lehet csak úgy.

Ilyen esetekben is van megoldás, de ehhez tényleges számokkal és mérésekkel kell rendelkeznem a való életből. Nem elég csak a készülékek adataiból kiindulni. Bár tapasztalataim alapján azért a megadott értékektől nincs komolyabb eltérés abban az esetben, ha az adott eszköz használata hasonló, mint amin az értéket mérték a gyárban.

Szóval van pár okos eszköz nálam, amik be is vannak szerelve. Több típussal is rendelkezem, már csak amiatt is, hogy ha szükségem lenne rájuk, akkor tudjam, hogy mit és hogyan kell rajtuk buherálni. Van sok eset - főleg utólagos módosítások esetén -, amikor ezek nyújtják a legjobb megoldást egy adott kérésre.

Legutóbbi projektem egy kapcsoló alá helyezhető, csak fázissal működő okosrelé és egy “hozzáköthető” nyomógomb beszerelése a WC-be, hogy a lányom is tudja a villanyt kapcsolni (nem hátrány, ha látja mit csinál). Utánanéztem, megtaláltam, beszereztem.

Bekötöttem, öröm a köbön, elsőre működik. Szuper. Nosza rajta, frissítsük. Hopp, kiakadt. Kattog, recseg, kapcsolgat. Random. És már nem is villog (pedig kéne neki). Olvasok, nézek, minden jó (vezetékek, kiegészítők, bekötés). Bazz…, hol a hiba? Visszaviszem.

Kapok újat. Na majd hétvégén. Nem akar felcsatlakozni. Látom, de nem csatlakozik. Végre valami hibaüzenet. Nem értem. Végre értem. Megtaláltam a megoldást.

Fhúúúúúúú, de bonyolult. Nem működik. Na mégis, harmadszorra. Érdekes. Működik. Szuper. Frissítés. Nem villog. Nem jó. Itt 2 óra után meguntam, összerak, félretesz.

Eltelik 2 hét. Na most van kis időm, nosza takarítás helyett. És láss csodát, ez jó! Bár nem villog, de csatlakozik, látom, működik. Azóta is. Miamanó???

Szerencsére nincsenek nagy hibák az eszközökön (a mérőkön egyáltalán nem volt eddig), de az a tapasztalatom, hogy a mezei júzer (felhasználó, aki akár én is vagyok) egy ponton túl egyszerűen nem tud belenyúlni. Vagy időm nincs több rá, vagy egyszerűen nem értem, mit kéne csinálni.

Persze van hová fordulni, és szükség esetén kapok/találok is segítséget, de itt megint csak az időn van a hangsúly.

Többször is felmerült, hogy miért nem indulunk ilyen irányba. Ilyenkor elmondom, hogy egy okos otthon esetén 100%, hogy szükség van egy karbantartó brigádra, aki a legapróbb hiba esetén is könnyedén - akár távolról is - bele tud nyúlni a rendszerbe. És bevallom, ilyet én nem szeretnék jelenleg fenntartani.

Most már van lehetőség olyan cégek partnereinek lenni, akik ezt a felelősséget leveszik az ember válláról. Ez egy jó lehetőség, és minden bizonnyal nyitunk is ebbe az irányba. Mert azt gondolom, hogy egy jól felépített és átgondolt okos rendszer sok-sok forintot képes a zsebünkben hagyni.

#villanyszerelés #villanypéter #panel #panelvillanyszerelés